BrewOS

Laskutus

BrewOS mahdollistaa myös asiakkaiden laskutusominaisuuden, joka sisältää:

  • laskujen luomisen toimitusten pohjalta,
  • asiakkaiden suoritusten kirjaamisen,
  • hyvityslaskujen muodostamisen,
  • myyntireskontran, eli laskujen ja asiakkaiden maksujen valvonnan,
  • kirjanpitoaineiston muodostamisen kirjanpitäjälle.

Laskutusominaisuudet ovat toteutettu siten, että ne täyttävät Verottajan vaatimukset.

BrewOS laskutusominaisuudet eivät kuitenkaan kata kaikkia tilanteita, jotka liittyvät esim. toisiin EU-maihin kohdistuvaan myyntiin.

Tarvittaessa ota yhteys ylläpitoon, mikäli tarvitset lisätietoja BrewOS-järjestelmän laskutusominaisuuksien kattavuudesta eri tilanteissa.

Laskun luominen ja vaiheet

BrewOS laskut luodaan joko

  • toimituksen sivulta, jos laskun perusteena jokin BrewOS-toimitus, klikkaamalla toimitukselle "laskuta", tai
  • asiakkaan sivulta, jos haluat laskuttaa muita kuin toimitukseen perustuvia rivejä.

Toimituksesta luotuun laskuun kopioituvat toimituksessa mainitut tuoterivit ja hinnat automaattisesti.

vedos-tilassa olevaa laskua voidaan muokata vapaasti tai peruttaa, eikä järjestelmä huomioi sitä raportoinnissa. Kunkin vedos-tilassa olevan laskun kotisivun kautta voit muokata niiden

  • laskutietoja, eli päiväystä, maksuehtoa, eräpäivää, asiakkaan viitettä, sekä maksuohjetta
  • yksittäisten rivitietojen tietoja, eli perustetta, kappalemäärää sekä rivin yhteissummaa
  • laskun saatetekstiä

Lisäksi voit lisätä uusia tai poistaa yksittäisiä laskurivejä, sekä voit siirtyä muokkaamaan asiakkaan laskulla näkyviä tietoja, eli nimeä, osoitetta ja y-tunnusta.

Kun vedos on valmis, se voidaan hyväksyä, jolloin laskusta tulee aktiivinen, ja

  • lasku numeroidaan, eli järjestelmä numeroi laskun seuraavalla käyttämättömällä laskunumerolla
  • laskun tiedot lukitaan, eli laskua ei voida enää muokata järjestelmässä
  • lasku huomoidaan järjestelmän tuottamissa raporteissa, kuten asiakkaan avoimissa saatavissa.

hyväksyttyä laskua ei voida enää perua. Mikäli laskussa on virheitä, se täytyy hyvittää.

Voit ladata PDF-muotoisen kuvan kaikista aktiivista laskuista niiden kotisivun kautta.

Mikäli haluat lähettää laskun verkkolaskuna vastaanottajalle, voit tehdä sen Maventan kautta suoraan BrewOS:ista.

Laskut

Kaikki yksittäiset laskut, vedokset sekä aktiiviset laskut, löydät kahdesta eri paikasta:

  • laskutus-osion Laskuluettelosta, jossa ovat laskut kaikilta eri asiakkailta
  • kunkin asiakkaan Laskutus-sivulta, jossa ovat valitun asiakkaalle luodut laskut

Laskun hyvittäminen

Hyvittäminen on mahdollista kaikille aktiivisille laskuille. Hyvittäminen kohdistetaan aina valittuun alkuperäiseen myyntilaskuun, ja hyvityksen tarkoitus on nollata alkuperäinen lasku vastaavan suuruisella, mutta vastamerkkisellä kirjauksella.

Hyvittämien tehdään alkuperäisen laskun kotisivulta valitsemalla "Hyvitä". Tämä luo hyvityslaskusta vedoksen, johon kopioidaan alkuperäiseltä laskulta tarvittavat vastakirjaukset.

Hyvitys vahvistetaan samalla tavalla kuin myyntilaskut.

Myyntisaatavat

Laskutus-osio sisältää "myyntisaatavat"-sivun, josta löydät ajantasaisen listauksen asiakkaista, joilla on avoimia (maksamattomia) laskuja. Myyntisaamiset sivu niputtaa kaikki avoimet saatavat yhdeksi avoimeksi saldoksi per asiakas, sekä näyttää avoimista laskuista vanhimman eräpäivän.

Katso suorituksista, kuinka voit kirjata saatuja suorituksia reskontran pitäimiseksi ajantasaisena.

Sivua viimeksi päivitetty 28.11.2023 08:40